Wednesday, October 14, 2009

MENGENAL MADU ASLI - KONGSI INFO


1. Semut bukan tak makan madu tetapi semut tu akan mati sebab madu tu panas melainkan semut tu dapat minum air cepat, Jadi biasanya instinctnya tak minum madu.

2. Madu tak akan basi selama-lamanya.

3. Warna madu berubah ikut musim bunga pokok. Ada madu yang gelap dan ada agak cerah sedikit [ gelap sedikit dari warna minyak kelapa ]

4. Kemanisan madu bercampur seditit rasa masam dan bila minum rasa ada berkuap / pressure dan 'panas sikit' ketika melalui kerongkong.

5. Ada madu yang pekat [ tua ] macam minyak pelincir [50-79w]. dan ada yang kurang pekat.[15-25] Tidak ada madu yang cair seperti air.

6. Kalau simpan terlalu lama mungkin ada sedikit lapisan sediment iaitu bermacam mineral dan ash yang ada dalam madu. Ia tak kan berbekas pada container kacteramat nipis saja.


7. Buih madu tidak putih tetapi kekuningan [ kalau putih tu gula ]

8. Benda terapung tu biasanya lilin dari sarang lebah.

9. Madu tidak menyerap kertas. Kalau sapu kat rokok, rokok masih menyala kerana tembakaunya kering.

10. Tidak mudah mengambil madu apa lagi madu lebah liar / hutan. Kalau dijual sebotol 1kg RM 200 pun boleh beli kerana banyak sekali khasiatnya.

11. Yang biasa dijual tu madu lebah bel / ternak. Diberi makan air gula dan masih ada juga madu bunga-gunga yang boleh didapatnya. Kira boleh lah berbanding air gula.

12. Madu Asli banyak gunanya selain kesihatan badan boleh guna jika ada penyakit kulit, kudis, sakit mata. Boleh makan dengan telur dan banyak lagilah khasiatnya. Telur tu boleh masak hanya dicampur madu. PENIPUAN Biasanya penipuan dilakukan dengan menggunakan air gula batu dimasak dengan nenas masak hingga rupanya kemerahan gelap macam madu asli. Mereka masukkan sedikit madu asli dan sarang lebah agar menimbulkan aroma madu...Bila simpan gula akan mendap dan nampak dengan jelas. Merbahaya jika diamalkan boleh kena diabetes sedangkan madu boleh mengubati diabetes. Sekianlah maklumat yang saya tahu sebab arwah abpa saya dahulu kerjanya mencari madu lebah hutan.

Nota: Saya hairan madu ni kalau kita makan badan yang panas [ internal heat ] akan jadi normal. Badan yang sejuk akan jadi panas [ normal ] Baik sekali untuk wanita kerana ada wanita / isteri yang 'bahagian penting' nya rasa 'sejuk' akan hangat membara. Cuba baca Surah an Nahl. Disana ada cerita lebah..Dapat diibaratkan lebah ni macam 'Doktor' yang Tuhan utus untuk pengobatan manusia. Lebah ni macam kilang yang membuat ramuan dan menghasilkannya dalam bentuk madu untuk munafaat manusia. Wallahu'lam.

No comments:

Post a Comment

forum kita....

Followers

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget