Saturday, August 8, 2009

Mu’jizat al-Quran Penyanyi Pop Inggeris memeluk Islam












Cat Steven atau Yusuf Islam merupakan seorang penyanyi Inggeris yang sangat terkenal pada tahun 70-an. Yusof Islam dilahirkan dalam sebuah keluarga Kristian Katholik yang kaya raya kerana perniagaan dalam bidang muzik. Menurut Yusof Islam beliau telah diajar bahawa Tuhan itu Wujud, tetapi menurut Yusof dalam agama Kristian, tiada hubungan terus dengan Tuhan dan oleh sebab itu mereka terpaksa bergabung dengan Tuhan melalui Jesus Christ dan jalan untuk sampai kepada Tuhan. Yusof Islam menerima ajaran tersebut tetapi beliau tidak menerima bulat-bulat. Yusuf Islam memerhatikan patung-patung Jesus Christ tetapi mengikut pandangannya patung-patung tersebut hanyalah batu-batu tanpa nyawa.

Menurut Yusof Islam, lama kelamaan beliau mengabaikan agama Kristian dan beliau mula menyanyi dan bercita-cita menjadi seorang penyanyi yang terkenal dan itulah matalamat mencari wang. Orang-orang yang berada di sekeliling Yusof mempengaruhi untuk berfikir bahawa itulah matalamat yang sebenar dan dunia ini adalah Tuhan mereka. Beliau mula menyanyi dan melnulis lagu, tetapi jauh di dalam lubuk hatinya beliau mempunyai perasaan kemanusian dan berkata sekiranya ia menjadi kaya ia akan membantu orang-orang miskin. Akhirnya beliau terkenal dan ketika itu beliau masih lagi remaja tetapi nama dan gambarnya sudah tersebar diseluruh dunia.

Setahun lepas kejayaannya, beliau sakit tenat dan dijangkiti penyakit TB dan telah dimasukkan ke hospital. Pada ketika itu lah Yusuf mula berfikir apa yang akan terjadi kepadanya. “Mengapakah aku berada di sini? Mengapakah aku berada di katil ini?” Beliau cuba mencari jawapan. Semenjak itu beliau telah berjinak-jinak dengan pelbagai agama termasuk agama Buddha, Zen dan Ching, nemerologi, tarot dan astrologi, tetapi tidak menemui sesuatu.

Abangnya telah menziarahi sebuah masjid di Jerusalem di mana dipenuhi dengan manusia dan kehidupan sedangkan gereja-geraja dan synagogue (rumah ibadat Yahudi) kosong. Apabila abangnya datang ke London, ia membawakan Yusuf Islam senaskah al-Quran terjemahan. Abangnya tidak menganut agama islam tetapi merasai bahawa terdapat sesuatu dalam agama Islam dan berpendapat bahawa Yusuf juga akan dapat menemui sesuatu dalam agama tersebut. Setelajh membaca Yusus menyedari bahawa semua nabi diutuskan oleh Tuhan dengan membawa ajaran yang sama, iaitu Islam. Hanya al-Quran yang dapat memberi jawapan kepada persoalanya.

Yusuf telah mengucap Dua Kalimah Syahadah di hadapan imam besar Masjid Regent Park di London pada tahun 1977 iaitu satu tahun setengah selepas beliau menerima al-Quran daripada abangnya. Kini Yusuf Islam menjadi seorang pendakwah Islam yang gigih. Beliau telah menubuhkan Sekolah Islam di London dan aktif dalam kegiatan kebajikan.

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger

forum kita....

Followers

Blog Archive